Verdenspremiere på ID.4: 100 % SUV. 100 % elektrisk.

  • 100 % SUV – 100 % elektrisk: ID.4 er den første 100 % elektriske SUV fra Volkswagen og samtidig mærkets første elbil til alle globale markeder.
  • Officiel lancering i starten af 2021: Et begrænset antal ID.4 forventes omkring årsskiftet til Danmark med priser fra 399.995 kr. for en ID.4 1ST og 489.996 kr. for en ID.4 1ST Max (priser gældende til den 31/12 2020).
  • En ny æra inden for design: Eksteriøret på ID.4 har kraftfulde proportioner og virker ekstremt moderne. Det stilrene, flydende design er inspireret af naturen og giver bilen en fremragende aerodynamik.
  • Nye teknologier inden for lys: IQ.Light-LED-Matrix-forlygter tilpasser intelligent fjernlyset til enhver kørselssituation. Dertil fås innovative 3D-LED-baglygter.
  • En alsidig allrounder: Letmetalfælge på op til 21” underbygger bilens sportslige og robuste karakter. ID.4 er udstyret med tagræling, og anhængertræk kan fås som ekstraudstyr på begge specialmodeller. ID.4 1ST Max har panoramaglastag og elektrisk betjent bagklap.
  • Høj ydelse og lang rækkevidde: De to ID.4-specialmodeller er baseret på ID.4 Pro Performance og har en ydelse på 204 hk (150 kW) og en rækkevidde på op til 520 km.
  • Open Space til passagererne: Platformen til ID.4 giver bilen en lang akselafstand. Den gør kabinen lige så rummelig som i en konventionel SUV fra klassen over.
  • Innovativ og intuitiv betjening: Infotainmentanlæg med 12” touchskærm, stemmebetjening og ID.Light er standard. Som ekstraudstyr fås et augmented reality-head-up-display, der giver instrumenteringen en 3-dimensionel effekt.

Volkswagens offensiv inden for elbiler tager for alvor fart med introduktionen af ID.4, der efter ID.3 er den anden model baseret på den nyudviklede MEB-elbilsplatform. Det er mærkets første 100 % eldrevne SUV, og den leverer 0-emissionskørsel, uanset om du kører op i bjergene, ud i skovene eller i storbyens jungle. Introduktionen af ID.4 demonstrerer styrken og fleksibiliteten ved Volkswagens MEB-platform, der vil udgøre fundamentet for alle modeller i den hurtigt ekspanderende serie af ID.-elbiler.

ID.4 kører ud i det største segment i bilverdenen – klassen for kompakte SUV'er. Den vil blive produceret og solgt i både Kina, USA og Europa og vil udgøre en strategisk milepæl i Volkswagen-koncernens elbilsoffensiv. Frem mod 2029 vil Volkswagen-mærket lancere op til 75 nye elbiler og forventer at sælge ca. 26 millioner elbiler i denne periode.

Den 4,58 meter lange ID.4 placerer sig størrelsesmæssigt mellem en Tiguan og Tiguan Allspace. Designerne har med ID.4 skabt en SUV, der har en kraftfuld og selvsikker fremtoning på vejen, der kombinerer en robust SUV-karakter med avanceret aerodynamik og en luftmodstandskofficient på kun 0,28 cW. Ud over karrosseriets flydende grundform er der en lang række detaljeløsninger, som bidrager til det vindglatte design. Eksempelvis er turbulens bagved bilen reduceret ved hjælp af baglygternes udformning og den store tagspoiler.

Bilens karrosseri virker atletisk og helstøbt, og de store hjul giver et fingerpeg om ID.4’s robuste sportslighed. Den stærke skulderlinje tilfører noget schwung til bilens karrosseri, mens den dynamisk spændte tagbue understreger bilens længde.

Ligesom på den kompakte ID.3 symboliserer linjeføringen på ID.4 starten på en ny æra inden for mobilitet. Der er ingen kølergrill, fordi den elektriske drivlinje ikke har brug for den. De karakteristiske forlygter og lyssignaturen, der forløber mellem dem, giver fronten et ekstremt moderne look.

Når det gælder bilens lys, er ID.4 udstyret med de nyeste teknologier blandt de interaktive IQ.Light-LED-Matrix-forlygter (standard på ID.4 1ST Max), som byder føreren velkommen med et venligt sving af lygternes projektormoduler, når bilen låses op. LED-Matrix-forlygterne regulerer og optimerer konstant det permanente fjernlys, så vejbanen foran bilen er optimalt oplyst uden at blænde andre trafikanter.

3D-LED-baglygterne (ligeledes standard på ID.4 1ST Max) indeholder dynamisk blinklys, der løber indefra og udad, og lyset fra 3D-LED’erne giver et homogent og tredimensionelt lys. Stoplyset lyser i form af et ”X”. Lygterne afgiver lys i dynamiske funktioner som velkomst og afsked til føreren, og kunden kan vælge mellem to forskellige typer design.

Masser af plads, stilrent design og lyseffekter

Open Space som i en lounge. ID.4 er – ligesom ID.3 – bygget på MEB-elbilsplatformen, der giver mulighed for at pakke bilens batteri og elektriske drivlinje på en måde, der giver exceptionel rummelighed i forhold til bilens ydre mål. Kabinen er takket være de korte overhæng og den lange akselafstand på 2,77 m lige så rummelig som i en konventionel SUV fra klassen over.

Interiøret i ID.4 er designet efter et Open Space-koncept, der giver en imponerende oplevelse af lys og rummelighed. Panoramaglastaget (standard på ID.4 1ST Max), som næsten strækker sig i hele tagets længde, sender masser af lys ind i bilen, og en fleksibelt indrettet midterkonsol, der ikke er forbundet med instrumentpanelet, gør det muligt at holde orden i kabinen.

Farverne og materialerne i kabinen på de to specialmodeller er moderne og attraktive. I ID.4 1ST er de tofarvede sædeindtræk primært fremstillet af mikrofiberfleece i designet ArtVelours i farven Platinum Grey. Den samme grå farve findes også på dørbeklædningerne og på instrumentpanelet. På sæderne og i dørene er det farven Florence Brown, der giver et farvemæssigt præg. Rat, ratstamme og displayhus er enten holdt i Piano Black eller i den puristiske Electric White.

I ID.4 1STMax findes de samme indtræk og farver, dog uden de hvide detaljer. Her kan sæderne indstilles elektrisk, og deres pneumatiske lændestøtter har en integreret massagefunktion. Sæderne er godkendt af den lægefaglige organisation Aktion Gesunder Rücken (AGR). På alle sæder er der armlæn på indersiden som standard, og indtrækket er fremstillet af dyrefri materialer.

Et stort bagagerum. Bagagerummet rummer 543 liter og kan, ved at lægge bagsæderyglænet ned, udvides til 1.575 liter. ID.4 1ST Max er udstyret med en elektrisk betjent bagklap, der har ”Easy Open & Close”-funktion og åbner ved hjælp af en fodbevægelse. Dertil fås et bagagenet, en netskillevæg og en variabel bagagerumsbund. Med anhængertrækket (ekstraudstyr) kan den eldrevne SUV trække anhængere på op til 1.000 kg (med bremser ved 12 % stigning).

Banebrydende betjeningskoncept. ID.4 er udstyret med et banebrydende betjeningskoncept med et instrumentbord, der ingen fysiske knapper og kontakter har, hvilket giver et stilrent og topmoderne look. Føreren ser de vigtigste informationer på et kompakt display monteret på ratstammen, der betjenes via multifunktionsrattet. På højre side af displayet sidder der en stor vippekontakt, som bruges til valg af gear. I midten af instrumentbordet sidder den store touchskærm til navigation, telefoni, medier, assistentsystemer og setup af bilen. I ID.4 1ST måler touchskærmen 10”, mens den er på 12” i ID.4 1ST Max. Udvalgte funktioner kan også aktiveres via den standardmonterede naturlige stemmebetjening ”Hej ID.”, som forstår mange almindelige formuleringer fra dagligdagen, når bilen er online.

To innovative displayteknologier supplerer betjeningskonceptet og gør livet bag rattet af i ID.4 nemmere og endnu mere sikkert: Det standardmonterede ID.Light, der ligger som et smalt bånd under forruden, lyser i mange situationer, fx når man skal dreje, eller når man bremser, og hjælper på den måde føreren med letforståelige lyseffekter. Augmented reality-head-up-displayet (standard i ID.4 1ST Max) projicerer navigationspile og andre visninger op på forruden på en måde, så de flyder sammen med det, som du ser ude foran bilen.

ID.4 1ST og ID.4 1ST Max er begge udstyret med navigationssystemet Discover Pro, der sammen med den forudseende adaptive fartpilot optimerer kørslen langs ruten. Trådløs App Connect giver mulighed for mediestreaming via en smartphone, og føreren og passagererne kan integrere deres mobiltelefoner via Android Auto, Apple CarPlay og MirrorLink. Et andet highlight er telefoninterfacet Comfort, som kobler smartphonen op med bilens elektronik (standard i ID.4 1STMax).

Onlinetjenesterne fra We Connect Start. Tjenesterne fra We Connect Start kobler bilen op med ejerens smartphone og den trafikale infrastruktur. Pakken omfatter for det første navigationstjenesterne – dertil hører aktuelle data om trafikflowet og en visning af ladestationer i nærheden, også med liveinformationer. Derudover er de bilrelaterede tjenester inkluderet. ID.4-kunder kan styre opladningen og klimareguleringen via den gratis We Connect ID.-app på en smartphone og også få informationer om batteriets ladetilstand og bilens rækkevidde. Parkeringsklimareguleringen fungerer også, når bilen ikke lader op via elnettet.

IQ.Drive-assistentsystemer. ID.4 er udstyret med en række avancerede IQ.Drive-assistentsystemer såsom parkeringsassistenten, der også har en automatisk manøvrebremsefunktion. Derudover er ID.4 1ST-modellerne som standard udstyret med vognbaneassistenten Lane Assist, nødbremseassistenten Front Assist inklusive drejebremsefunktion og undvigehjælp samt den forudseende, adaptive fartpilot med stop & go-funktion samt hastighedsbegrænser. Den adaptive fartpilot regulerer automatisk hastigheden ud fra navigationsdata og vejskilte og sætter fx hastigheden ned før sving, rundkørsler, skilte med hastighedsgrænser og bymæssig bebyggelse. ID.4 er også standardudstyret med en Eco Assistent, der gør føreren opmærksom på, hvornår det ville være fornuftigt at fjerne foden fra den højre pedal og på den måde optimere regenerering af strøm.

I ID.4 1ST Max er der endnu flere assistentsystemer: Travel Assist regulerer afstanden til den forankørende og holder desuden bilen i midten af vognbanen. For at opretholde denne funktion skal føreren blot let berøre det kapacitive rat. Side Assist advarer mod et kritisk vognbaneskift, og Emergency Assist bremser ID.4 ned til stilstand, hvis føreren ikke længere selv er i stand til det.

Suveræn motorkraft og køredynamik i særklasse

En lille, men stærk elmotor. Umiddelbart foran bagakslen på ID.4 ligger der en kompakt, effektiv og let PSM-elmotor, der driver baghjulene via en 1-trins gearkasse. I de to ID.4 1ST-modeller yder den 204 hk (150 kW), og et drejningsmoment på 310 Nm er til rådighed lige fra det øjeblik, der trædes på speederen. Sprinten fra 0 til 100 km/t. klares på 8,5 sek., og tophastigheden er begrænset til 160 km/t. I 2021 kommer der en topmodel med endnu højere ydelse og firehjulstræk.

En sportslig karakter. ID.4 er en sportslig allrounder, som er let og nem at køre. Dens litium-ion-batteri, som er placeret under passagerkabinen mellem akslerne, sænker tyngdepunktet og giver en god vægtfordeling i bilen, hvilket gavner komfort og køredynamik. Med det gode vejgreb, som baghjulstrækket giver, og med frihøjden på 21 cm er den eldrevne SUV fra Volkswagen også velegnet til let terrænkørsel. Samtidig kan ID.4 dreje ekstremt skarpt og har en vendediameter på ca. 10,2 m, hvilket er overraskende lidt for en bil af den størrelse.

ID.4 1ST Max er udstyret med adaptiv undervogn, hvor føreren via køreprofilvalgsfunktionen kan vælge mellem indstillingerne Eco, Comfort og Individual og på den måde tilpasse affjedringskarakteristikken til kørselssituationen.

En såkaldt Vehicle Dynamics Manager kobler de adaptive støddæmpere sammen med det elektroniske XDS-spærredifferentiale og styrer deres samspil yderst præcist. ID.4 1ST Max er standardudstyret med et styretøj, der har progressiv udveksling og bliver mere og mere direkte, jo mere føreren drejer på rattet.

Stort batteri, lang rækkevidde og effektiv regenerering

77 kWh batteri giver lang rækkevidde. Den elektriske SUV fra Volkswagen er en allrounder, som også kan klare lange strækninger suverænt. ID.4 1ST-modellerne er udstyret med et 77 kWh-batteri (netto), der giver en brugbar rækkevidde på op til 520 km.

Batterihuset, som består af aluminiumsprofiler og beskyttes af en stærk ramme, rummer 12 cellemoduler, og i alt vejer batteriet 493 kg. Volkswagen garanterer, at batteriet efter 8 år eller 160.000 kørte km stadig har mindst 70 % af sin oprindelige kapacitet tilbage.

Den effektfulde rekuperation er en vigtig faktor for den store rækkevidde i ID.4 1ST. Med gearvælgeren kan føreren vælge, om bilen skal genindvinde energi, når speederen slippes. Når gearvælgerposition D (drive) er valgt, ruller bilen videre i de fleste situationer, og elmotoren kører bare med. I gearvælgerposition B (brake) omdannes elmotoren til en generator, som sender energi tilbage til batteriet. Ved mange lette opbremsninger under kørsel i dagligdagen overtager elmotoren nedbremsningen alene, og først ved kraftigere opbremsninger aktiveres de hydrauliske hjulbremser også.

Hurtig opladning med jævnstrøm. Ved en DC-lynoplader, fx fra Ionity, kan ID.4 med 77 kWh batteri oplades til de næste 320 km med 30 min. jævnstrøm (i henhold til WLTP) – med en ladeeffekt på op til 125 kW. Ved offentlige ladepunkter kan ID.4-kunder lade op med vekselstrøm (AC) med Mode 3-kablet, og via We Charge har de adgang til et af de største netværk i Europa med over 150.000 offentlige ladepunkter. Ét enkelt kort giver adgang.

ID.4 1ST-modellerne

ID.4 1ST. ID.4 1ST kører på 20” fælge i designet ”Drammen”, mens den udvendige Style-pakke og de tonede ruder bag giver bilen en flot fremtoning på vejen. Forsæderne og multifunktionsrattet er elopvarmede, og ambientebelysningen kan indstilles i 30 forskellige farver. Pedaler i rustfrit stål er udført i Play & Pause-design, og pynteelementet på rattet har et „1ST-logo. Et bakkamera hjælper ved manøvrering. Komfortudstyret fuldendes af et 2-zoners Climatronic og en elopvarmet forrude. Navigationssystemet Discover Pro og fire USB-porte er også standardudstyr i ID.4 1ST, og det samme gælder en række vigtige assistentsystemer – Front Assist, den adaptive fartpilot ACC stop & go og vognbaneassistenten Lane Assist. Standardudstyret omfatter også varmepumpen, som opvarmer og afkøler kabinen på en yderst effektiv måde, og et anhængertræk.

ID.4 1ST Max. Ud over de forskellige features i ID.4 1ST omfatter ID.4 1ST Max næsten hele paletten af udstyr. Udvendigt gælder det LED-Matrix-forlygterne, 3D-LED-baglygterne og de 21” fælge ”Narvik”: De understreger bilens sportslige karakter i samspil med den progressive styring og den adaptive undervognsregulering DCC. Listen mellem forlygterne og fordybningerne ved dørhåndtagene kan forsynes med lys.

I kabinen forkæler ID.4 1ST Max sine passagerer med komfort i topklasse. Standardudstyret omfatter sæder med elektrisk indstilling, panoramaglastag, akustikglas, 3-zoners Climatronic og den elektriske bagklap ”Easy Open & Close”. ID.4 1ST Max imponerer også, når det gælder betjening, opkoblingsmuligheder og førerassistenter: Augmented reality-head-up-display, 12” skærm, telefoninterfacet Comfort, Travel Assist, Side Assist og Emergency Assist er med som standard.

Begrænset antal. De to specialmodeller er begrænset til i alt 27.000 eksemplarer. Når de er solgt, kommer der en række prerkonfigurerede modeller. De kommer med forskellige udstyrspakker, som er de mest populære på markedet. Det gør udbuddet endnu mere overskueligt, og fabrikken i Zwickau kan producere bilerne hurtigt, så de kan komme ud til kunderne i en fart.


Se ID.4 på YouTube her.

 

Tekniske data for ID.4

  ID.4 1ST og ID.4 1ST Max
Maks. ydelse 150 kW/204 hk
Maks. drejningsmoment 310 Nm
Gearkasse 1-trins gearkasse
Vmax 160 km/t.
0-100 km/t. 8,5 sek.
Nettoenergi i batteriet 77 kWh
Rækkevidde (kunderelevant) Op til 520 km
Længde 4.584 mm
Bredde 1.852 mm
Højde 1.612 mm
Akselafstand 2.766 mm
Luftmodstandsværdi cw 0,28
Bagagerumsvolumen 543 l


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk