Volkswagen-mærket forbedrer resultatet for 2022 og sætter yderligere fart på den elektriske omstilling

  • Et solidt økonomisk fundament: Driftsresultatet før særlige posteringer stiger til 2,6 milliarder euro; Den operative rentabilitet stiger til 3,6 % i et udfordret marked
  • Succesfulde regioner: Nord- og Sydamerika leverede et stort bidrag til indtjeningen – milliardinvesteringer er planlagt
  • Sætter yderligere fart på den elektriske omstilling: Allerede i 2030 vil ca. 80 % af Volkswagens samlede salg i Europa være elbiler
  • Ti nye elbiler frem mod 2026 – blandt andet en ny kompakt ID.-model til under 25.000 euro
  • Volkswagens CEO Thomas Schäfer: ”I 2022 har vi med succes ført Volkswagen gennem operativt vanskeligt farvand, og samtidig har vi gjort vores hjemmearbejde på strategisk niveau.“

Volkswagen-mærket har i regnskabsåret 2022 styrket koncernens økonomiske position yderligere. Takket være en effektiv virksomhedsledelse og konsekvent optimering af omkostningerne var det muligt for koncernen at opnå et robust økonomisk resultat. På trods af de økonomiske udfordringer og den anspændte geopolitiske situation steg driftsresultatet før særlige posteringer til 2,6 milliarder euro – resultatet af den primære drift steg til 3,6 % (i regnskabsåret 2021: 2,2 milliarder euro/3,2 %). Flaskehalse i forsyningskæden og det deraf følgende lavere antal udleverede biler påvirkede især i andet halvår resultatet negativt. Regionerne Nord- og Sydamerika leverede i 2022 et stort bidrag til indtjeningen, og her vil markedsandelen vokse kraftigt i fremtiden. Volkswagen vil desuden accelerere omstillingen til elektrisk mobilitet yderligere: I 2030 forventer mærket, at andelen af elbiler vil udgøre ca. 80 % af Volkswagens totalsalg i Europa. I den forbindelse lanceres allerede frem til 2026 ti nye elbiler på markedet – deriblandt en ny ID.-model til under 25.000 euro, der i dag har verdenspremiere som konceptbil under navnet ID. 2all.

Volkswagens CEO, Thomas Schäfer, udtalte følgende i forbindelse med præsentationen af regnskabet for 2022: ”I det forgangne år har vi ført Volkswagen gennem operativt vanskeligt farvand, og samtidig har vi gjort vores hjemmearbejde på strategisk plan. Koncernen er godt rustet til transformationens årti, og vi fører konsekvent og hurtigt vores strategi ud i livet.”


Forsat stor fokus på omkostningseffektivitet

Takket være en optimeret model- og prispolitik opnåede mærket, trods et faldende antal udleveringer, en omsætning for året på 74 milliarder euro (året før*: 68 milliarder euro). Mærkets økonomiske fundament blev også styrket: Det operative net Cash Flow blev i 2022 forbedret til fra 300.000.000 millioner euro till 1,9 milliarder euro. Det gode økonomiske resultat skyldes blandet andet optimeringen af faste omkostninger og driftsomkostninger.

Volkswagens økonomichef Patrik Andreas Mayer understregede følgende: ”Det forgangne regnskabsår var præget af enorme geopolitiske usikkerheder, stærkt stigende priser på råstoffer og energi, begrænsninger i forsyningskæderne og negative konsekvenser af pandemien i Kina. Vores tiltag til reducering af omkostningerne og forbedring af resultatet har virket og ført til et robust resultat på trods af de vanskelige omstændigheder.”

Regionerne Nord- og Sydamerika leverer et stort indtjeningsbidrag

Også styrkelsen af den økonomiske position globalt bærer frugt. Mayer: ”Den stadig meget positive udvikling i Nord- og Sydamerika har styrket mærkets årsresultat.” Volkswagen ser et stort vækstpotentiale i disse og andre regioner. Det skyldes den markedstilpassede produktportefølje og den lokale produktion. I Nordamerika og i USA skal markedsandelen fordobles til mindst 5 % frem mod 2030. I den forbindelse planlægger Volkswagen frem til 2027 investeringer for ca. 5 milliarder euro i elektrisk mobilitet og digitalisering. I Sydamerika skal der også investeres 1 milliard euro frem til 2026 med henblik på at udbygge markedsandelen yderligere og starte omstillingen til elektrisk mobilitet. De første tests af ID.-modeller på det Sydamerikanske marked er allerede i gang.

Volkswagen sætter yderligere fart på den elektriske omstilling

Med ca. 330.000 enheder øgede koncernen i 2022 salget af elbiler med 23,6 % på verdensplan i forhold til det foregående år. Nu sætter Volkswagen endnu mere fart på omstillingen til elektrisk mobilitet: I 2030 skal op til otte ud af ti solgte biler i Europa være en elbil. Også i Nordamerika skal andelen af elbiler stige yderligere: I 2030 er der her planlagt en andel på 55 % elbiler. Desuden lancerer Volkswagen frem til 2026 ti nye elbiler på markedet. Alene i år får vi fire nye elbiler. Den nye faceliftede ID.3 lander hos de danske forhandlere til sommer og senere på året følger den sportslige ID.3 GTX, ID. Buzz med lang akselafstand og flagskibet ID.7.

Med konceptbilen ID. 2all – en elbil i minibilsklassen – giver Volkswagen allerede nu et konkret bud på den første elektriske Volkswagen for alle. Forventningen er, at den skal have en indstigningspris på under 25.000 euro. Fra 2026 har Volkswagen desuden planer om en mindre elbil til under 20.000 euro, hvilket vil gøre elbiler tilgængelig i alle større volumensegmenter, og Volkswagen-mærket vil have den bredeste modelportefølje af elbiler i forhold til konkurrenterne: Fra en elbil i mikrobilsklassen til den store luksussedan ID.7.

Volkswagen-fabrikkerne skaber større kapacitet til elbiler

Parallelt hermed fortsætter omstillingen af produktionen hos Volkswagen i højt tempo: Til sommer omstilles fabrikken i Emden helt til produktion af elbiler og vil udover ID.4 også producere den kommende ID.7. På fabrikken i Wolfsburg vil også den nye faceliftet ID.3 rulle af samlebåndet til efteråret. Koncernen investerer ca. 460 millioner euro i omstillingen af moderfabrikken i Wolfsburg frem til starten af 2025. Fabrikkerne i Zwickau og Dresden er allerede helt omstillet til produktion af elbiler, og i Chattanooga, USA, startede produktionen af ID.4 op allerede sidste år.

Stor ordrebank og nye modeller med mere effektive forbrændingsmotorer i 2023

Foruden de nye 100 % elektriske ID.-modeller lanceres i 2023 nye attraktive modeller med forbrændingsmotorer, der alle er tilpasset behovet hos kunderne i de pågældende regioner. Det gælder modeller som Atlas i Nordamerika, Virtus i Brasilien samt en ny generation af Tiguan og Passat i Europa. Volkswagen Personbiler udleverede i 2022 4,6 millioner biler på verdensplan (-6,8 %). På grund af den vanskelige forsyningssituation faldt afsætningen i det forgangne regnskabsår lidt fra 2,3 millioner året før til 2,2 millioner biler i 2022. Forskellen i antallet af udleveringer og afsætningen skyldes primært, at de bilproducerende joint ventures i Kina ikke medregnes under mærket Volkswagen personbiler.

Efterspørgslen efter både elbiler og biler med forbrændingsmotor er fortsat stor. Ordrebogen for alle motortyper ligger p.t. på over 660.000 biler alene i Europa – herunder næsten 100.000 fuldelektriske ID.-modeller. Det er nu en prioritet hurtigt at producere de bestilte biler og udlevere dem til kunderne.

Regnskabstal for Volkswagen Personbiler i 2022

2021*

2022

Ændring i %

Udleveringer på verdensplan
(millioner stk.)

4,9

4,6

-6,8 %

Omsætning (milliarder euro)

68

74

+8,7 %

Driftsresultat

før særlige posteringer (milliarder euro)

2,2

2,6

+22,5 %

Driftsoverskudsgrad
før særlige posteringer (%)

3,2

3,6

n/a

Operativt nettocashflow (milliarder euro)

-0,1

0,3

n/a

* Ændrede tal for foregående år på grund af strukturændringen med udskilningen af VW Group Components

Fremtiden

Volkswagen planlægger i det indeværende regnskabsår yderligere en markant stigning i antallet af udleveringer af elbiler. CFO Patrik Andreas Mayer: ”Vi er forsigtigt optimistiske med hensyn til, at forsyningssituationen vil stabilisere sig i løbet af året, og vi arbejder konsekvent med vores omkostningsstyring.“ Alligevel ser vi ind i et år med store udfordringer, når det gælder forsyning, råstof- og energipriser samt den geopolitiske situation, udtaler Mayer. På grund af de konjunkturmæssige usikkerheder og et stadigt stigende omkostningstryk tilpasser mærket Volkswagen sin prognose for 2023: Der forventes en operativ rentabilitet før særlige posteringer på over 4 %.

Volkswagens pipeline i produktionen er godt fyldt op, understregede Volkswagens øverste chef Thomas Schäfer: ”Kunderne kan glæde sig til fuldt program fra VW!” Schäfer udtaler, at selv om 2023 også skulle blive udfordrende, lader vi det ikke bringe os på slingrekurs, og vi vil konsekvent fortsætte vores plan for salget hos VW og de øvrige volumenmærker i koncernen.”


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk